Adevarul despre DOT-ul anvelopelor

A venit sezonul de iarna sau vara? Iti e clar ca ai nevoie de anvelope noi daca actualele sunt tocite la maxim. Ok dar azi pe langa faptul ca stii dimensiunea anvelopei te roade gandul de a alege intre anvelope all season si anvelope de iarna.

Toate firmele care vand anvelope vorbesc despre calitatea anvelopelor si performantele lor.

Mitul urban este ca daca e brand scump ai siguranta unei anvelope de calitate. Deci poti sa iei anvelope Michelin, Pirelli, Nokian etc.

Daca compari brandurile pe aceesi marime iti va fi foarte clar ca diferenta este doar la cum arata fizic si pretul. In realitate performantele sunt invizibile si tu ca om de rand nu le vei simti. Clar ca nu suntem pe acest subiect pt ca folosim anvelopele pentru curse pe  pista.

Folosim anvelopele de iarna pe sezonul de iarna. Bun, diferenta majora este intre anvelope de vara folosite iarna sau anvelope all season folosite iarna pe zapada grea.

Cand se face in realitate diferenta intre performantele anvelopele de iarna ?

In cazul de franare de urgenta. Vrei anvelope de iarna pe zapada cat mai noi pentru ca vrei sa fi in siguranta la franare. In cazurile de franare vor face clar diferenta anvelopele de iarna premium in fata anvelopelor de iarna ieftine.
Daca mergi cu grija si nu fortezi, crede-ma ca esti ok cu anvelopele de iarna ieftine. Elementul care face diferenta iarna indiferent de anvelope este prudenta si atentia. Avand in vedere ca peste 50% din piata de anvelope noi sta pe consumul orasenilor, adica a celor ce conduc in aglomeratie, merg lent si stau la semafoare. Plus ca in oras, ai doar 2 saptamani de zapada adevarata pe an. Da acele 2 saptamani pe an in care injuri autoritatile. Ai rabdare, foloseste taxiul si poti sa treci iarna cu anvelope de vara sau all season. De ce? pentru ca variatiile de temperatura in ultimii ani a fost foarte mare. Iarna fara zapada sau cu zapada doar 2 saptamani pe an in oras, vei mai avea.

Anvelopelele sunt cele mai scumpe consumabile la masina corect? Atunci incearca si tu sa le protejezi, aplicand solutii care prelungesc viata anvelopelor.

 

Care e treaba cu DOT-ul de pe anvelope?

DOT-ul de pe anvelope iti spune varsta anvelopei. Adevarul despre DOT-ul scris pe anvelopa este ca de foarte multe ori va fi unul fals in cazul in care ai cumparat anvelope SH sau resapate. Cauta pe youtube aging tire accidents. O sa vezi ca in US unde este un trafic enorm de anvelope invechite.

Deci, DOT-ul se pare ca conteaza foarte mult. Cel putin in teorie. Practica ne spune ca, accidentele in care cauza a fost dovedita ca fiind anvelopa care a cedat este destul de mica.

Poti sa verifici DOT-ul

Numarul DOT (sau codul DOT) este de fapt o combinatie de cifre si litere standardizata de Ministerul Transporturilor al SUA (Department of Transportation) care contine informatii despre producatorul anvelopei, tara de origine si, cel mai important, data fabricatiei.

Unde se gaseste numarul DOT?

In primul rand, codul DOT trebuie identificat corect pe peretele lateral (flancul) anvelopei. El este de forma DOT XXXX XXX(X) 0000 unde X reprezinta orice litera iar 0 orice cifra. Parantezele inseamna ca simbolul respectiv poate sa lipseasca. Sursa anvelopeweb.

Ai gasit pe net sigur multe comparatii intre distanta de franare pe zapada sau gheata. Deci clar anvelopele de iarna vor face diferenta la franare dar si la controlul directiei pe viraje.

Ceea ce nu vei gasi pe internet foarte aprig dezbatut este informatie despre DOT-ul anvelopelor. Da am gasit cateva filme despre cum accidente in US s-au intamplat datorita anvelopelor DAR pe bune ca si o anvelopa noua poate ceda in anumite conditii care conduc la accidente.

Principalele cauze de accidente sunt viteza excesiva si oboseala.

Traim intr-o era bazata pe consum excesiv, iar producatorii vor sa vanda frate multe anvelope si evident ca reinnoirea lor chiar si neuzate pe subiect de imbatranire a DOT-ului este un motiv excelent.

Daca ai bani destui in portofel, nu iti asuma riscuri inutile cumpara anvelope noi, tinere, proaspat fabricate. De la branduri foarte bine cotate.

Daca nu ai bani in portofel, menajeaza anvelopele care le ai prin protectia fizica iarna si vara. Daca ai putea sa ti masina la umbra toata vara ar fi ideal. Macar pune vara pe anvelope niste protectii textile.

Daca esti cu buget redus, prelungeste-ti viata anvelopelor prin aplicarea de solutii specializate. Se gasesc cu duiumul si se folosesc usor cu un spray.

O conduita preventiva conteaza mult mai mult decat sa ai anvelope premium tinere cu DOT recent si cu profilul netocit.

Adevarul despre DOT-ul de pe anvelope este ca nu exista inca o baza stiintifica care sa dovedeasca miturile prin care suntem convinsi sa reinnoim anvelopele. Cauta singur pe youtube sa vezi cu ochii tai daca gasesti cercetari stiintifice pe subiectul DOT.

Eu cred ca DOT-ul este un element important totusi daca nu iti permiti sa reinnoiesti anvelopele la 3 ani, vei fi in siguranta daca conduci cu prudenta si in limitele legale.

In Romania inca nu sunt autostrazi si care sunt sunt putine. Mersi sub limita legala de viteza si vei si in siguranta. Mentine dublul distantei minime de franare pe timp de iarna si vei fi in siguranta chiar si cu anvelope mai vechi, imbatranite.

Vezi filmul urmator despre anvelope SH mascate ca fiind noi.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/elrwV6_2OeM” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Acest film despre anvelopele resapate sau anvelope sh este cat de cat relevant pentru ca este facut in UK. Unde vremea este instabila. Ai multa umezeala dar ai si drumuri bune. Deci tot soferul va face diferenta prin modul in care conduci. Conteaza viteza cu care mergi? Da conteaza. DAR vezi filmele pe subiect in detaliu. Cel mai sigur cumpara cele mai ieftine anvelope noi noute si stai departe de anvelopele sh.

Cele mai ieftine anvelope noi noute sunt in medie 200 lei bucata, deci investesti 800 lei la schimbul unor anvelope noi. Daca mergi zilnic, ar trebui sa ai anvelope noi.

Ai schimbat pantofi vechi cu pantofi noi stii cam cum se simte treaba. Deci mergi pe ieftineala dar nou nout decat pe second hand, resapat.

Piata de anvelope este ENORMA. Crede-ma ca dpdv ecologic, suntem in mare rahat cu aceasta noua problema despre vechimea anvelopelor. Deci DOT-ul este important, va aduce mai multe anvelope noi pe piata. DAR ce se intampla cu anvelopele vechi? Stii ca anvelopele nu sunt reciclate ???

Stii despre muntii de anvelope uzate?

Stii despre programul national de reciclare al Indiei? In India anvelopele uzate sunt introduse in mixul de asfalt. Da, ei au munti de anvelope pentru ca sunt groapa de gunoi a lumii. Importa deseuri si pentru ca sunt in rahat, cauta solutii. Noroc ca a mai avansat tehnologia si au inceput sa bage anvelopele in asfalt. Totusi reciclarea anvelopelor este o problema globala foarte serioata. Deci cand vorbesti de DOT-ul anvelopei gandeste-te ce poti faci si tu ca sa prelungesti viata anvelopelor.

Poarta cauciucul responsabil cum ar spune cei de la Durex 🙂

Ai ceva de spus despre DOT sau despre reciclarea anvelopelor, scrie un comentariu.

 

Facebookgoogle_pluslinkedinmail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *