În ziua de azi, sunt slabe șanse să poți promova un produs fără ajutorul departamentului de marketing. Trebuie să știi foarte bine ce vinzi, cui i-l vinzi și cum îl vinzi. Toate aceste lucruri sunt determinate pe baza unor studii de specialitate și statistici foarte riguroase făcute de experții în marketing. Dar haideți să vedem mai întâi ce înseamnă mai exact “marketing”.
Source Blue Diamond Gallery (it appeared at “labeled for reuse”)
Dacă ne îndreptăm privirea spre site-urile de specialitate, acestea ne dau o definiție simplă și concisă pentru un termen pe care mulți îl confund. Marketingul este “procesul prin care diverse bunuri și/sau servicii sunt transformate de la stadiul de “concept” la client”. Include coordonarea a patru elemente, cunoscute ca cei patru „P” ai marketingului. Primul ar fi identificarea, selecția și dezvoltarea Produsului, al doilea determinarea Prețului, selecția canalului de distribuire pentru Plasarea produsului și, ultimul, dezvoltarea și implementarea strategiei Promoționale.
Atenție, a nu se confunda marketingul cu advertisingul, care este activitatea de a produce informații menite să promoveze vânzarea produselor comerciale sau a serviciilor. Marketingul are mai puțin de-a face cu convingerea oamenilor de a plăti niște bani pe un produs, ci mai degrabă crează procesul de cerere pe piață pentru acel produs și îndeplinește nevoile consumatorului.
Nevoi!
Acesta ar fi primul lucru pe care trebuie să îl iei în calcul atunci când dorești să dezvolți o strategie de marketing: ce nevoi are clientul, cum putem să i le îndeplinim și cum îl putem satisface.
Bineînțeles, în funcție de nivelul companiei, al strategiei, al business-ului, dar și al scopului, se pot implementa strategii complexe de marketing menite să pună un produs pe piață sau se pot crea și promovări pe termen scurt pentru produse sau servicii pre-determinate.
Source: Pexels
Prima regulă în marketing este să te faci cunoscut. Oamenii trebuie să fi auzit de tine sau, dacă nu te știu încă, trebuie să îți pui la cale un plan foarte bine organizat prin care publicul să te cunoască. Este la fel de important să le rămână în minte numele sau brandul tău. Oamenii vor încheia întotdeauna afaceri doar cu persoane în care au încredere, spun specialiștii.
A doua regulă în marketing este să îți iei competitorii foarte în serios. Nu este deloc greșit să crezi că produsul tău este cel mai bun de pe piață, însă trebuie să fii la fel de hotărât și curios și în ceea ce privește competiția. Trebuie să știi întotdeauna cine îți este adversarul, nu-i așa? Așa că analizează piața, vezi ce se caută, cum se „vând” celelalte branduri și acționează!
A treia regulă în marketing este să îți cunoști foarte bine publicul tău țintă: către cine mă adresez, ce studii au, ce nivel de înțelegere și cum aș putea transmite cât mai bine mesajul pe care îl am de dus către oamenii care m-ar putea ajuta în business-ul meu? Dacă vinzi cărți, e puțin probabil să ai succes într-o zonă defavorizată. Dacă produci tractoare și mașini de semănat, ar fi o idee chiar înțeleaptă să le promovezi exact în mediul rural. Limbajul este din nou important. Evită jargonul acolo unde nu e cazul, dar și cuvintele sofisticate atunci când audiența ta are studii minime.
A patra regulă în acest domeniu este ca omul de marketingul să avanseze în ritmul publicului lui. Deși are tendința să grăbească lucrurile – din cauza stilului de viață pe repede-înainte pe care îl duce – cel care lucrează în marketing trebuie să înțeleagă cum să “meargă” în același ritm cu clientul său. De cele mai multe ori, insistențele și grăbirile nu sunt deloc de bun augur.
Ultima regulă este și una arhicunoscută: fă-ți clienții fericiți! Cu toții știm faimoasă replică “clientul nostru, stăpânul nostru” și, într-o mare măsură, chiar are un sâmbure de adevăr. Clienții fericiți vor rămâne întotdeauna loiali față de furnizorul lor de produse/servicii. Întotdeauna trebuie să-ți surprinzi clientul și să îi oferi un pic mai mult decât se așteaptă. Acel “pic” contează foarte mult!
Reclamele sunt extrem de importante și, după ce ți-ai stabilit foarte clar publicul țintă, trebuie să știi ce mijloc de comunicare este cel mai eficient și vandabil.
De regulă, trebuie să fii extrem de pasionat ca să lucrezi în marketing. La ce mediu dinamic este, plin de tensiune și plin de deadline-uri, mult stres și proiecte apărute peste noapte, trebuie să fii făcut pentru asta. Odată ce intri în joc, trebuie să înțelegi că este un job full time, nu merge cu jumătăți de măsură și trebuie să arăți tot ce ai tu mai bun. Trebuie să fii all-in, exact ca jucătorii de poker. Fie câștigi, fie pleci acasă! Dar odată ce te-ai decis că vrei să fii cel mai bun în acest domeniu, vei realiza că este cea mai bună decizie pe care ai luat-o vreodată!