Gasirea solutiei CRM potrivite si ulterior implementarea acesteia reprezinta o actiune majora si plina de riscuri, de timp si de bani. Riscuri asumate pe termen mediu si lung.
Riscurile si problemele create de implementarea unei solutii CRM se pot reduce substantial urmand cateva reguli simple, prezentate in continuare.
Alegerea unui furnizor de incredere pentru solutia CRM
Daca alegi gresit furnizorul solutiei CRM, sansele de a implementa solutia respectand parametri de scop, timp si buget scad drastic. De asemenea in anumite cazuri in implementarea solutiei CRM intervine un partener consultant al producatorului solutiei CRM, de exemplu: solutia Microsoft Dynamics CRM, este implementata in mod normal de partenerii Microsoft pentru acest produs. Parteneri, care sunt certificati de Microsoft pentru a implementa solutiile si pentru a oferii consultanta necesara pe intreg procesul de implementare.
O regula simpla va poate ferii de probleme complicate, generate de alegerea gresita a furnizorului solutiei CRM si anume, cereti minim 3 (trei) referinte despre implemntarile anterioare. Nu va multumiti cu informatiile oferite pe site-ul furnizorului, trimiteti un e-mail sau dati un telefon pentru a cere sau a verifica informatii specifice ale referintelor prezentate.
Intrebati clientii cum a decurs implementarea, daca au fost respectate termenele stabilite, cat de multumiti sunt de solutia implementata si care este gradul de satisfactie referitor la suportul tehnic oferit de furnizor sau de consultant.
Una dintre intrebarile cele mai importante pentru o referinta este: „Daca ar trebui sa mai alegeti solutia CRM acum, avand aceasta experienta, ati alege acelasi produs CRM si acelasi furnizor de servicii de consultanta CRM?”
Daca nu primiti feedback satisfacator de la clientii precedenti pentru solutia CRM selectata, sau pentru furnizorul de servicii de consultanta, cautati o alta solutie sau un alt consultant.
Este adevarat ca exista sanse mari sa nu obtineti un feedback 100% pozitiv despre solutie sau despre consultantul in implementarea solutiei CRM, dar, daca furnizorul considera anumiti clienti pentru lista de referinte, macar in aceste cazuri trebuie sa obtina o satisfactie cat mai mare a clientului.
Chiar si cele mai mari companii gresesc, de multe ori, chiar mai mult decat companii mai mici.
Desi procedura de verificare a referintelor pentru solutia CRM sau pentru consultantul de implementare selectat pare drastica, scopul final al selectiei unei solutii CRM este alegerea unei solutii sigure care sa va satisfaca cerintele atat pe termen scurt cat si pe termen lung. Daca furnizorul nu a raspuns exigentelor clientului utilizat ca referinta, ce garantie aveti ca cerintele dumneavoastra vor fi satisfacute la nivelul propus?
Nu implementati o solutie CRM fara o analiza potrivita
Se intampla de multe ori ca dupa implementarea solutiei CRM selectate, sistemul sa nu functioneze conform asteptarilor, sau sa remarce prezenta multor functionalitati care nu sunt necesare in procesele de business curente ale companiei.
O analiza inteligenta si detaliata a cerintelor necesare a fi indeplinite de o solutie CRM este obligatorie. Recomandarea noastra este, sa alegeti un consultant profesionist pentru analiza cerintelor si obiectivelor solutie CRM.
Limitarea la solutia CRM selectata
Este foarte important sa realizati ca odata ce ati selectat si ati implementat o solutie CRM, aceasta va trebui sa satisfaca cerintele pe termen lung. Altfel, reluarea procesului de identificare, selectie si implementare a unei noi solutii CRM va fi costisitor ca investitie de timp si bani.
Mai ales in cazul in care, datele deja introduse in sistemul CRM sunt la un volum mare si noua solutie nu urmeaza exact aceasi arhitectura.
Odata ce veti avea introduse toate date necesare proceselor de business si baza de date cu clienti a fost adusa la zi, va fi aproape imposibil sa treceti la o noua solutie CRM.
De aceea este foarte important sa alegeti furnizorul si consultantul cel mai potrivit cerintelor companiei.
Nu veti putea implementa o solutie CRM de calitate fara o analiza detaliata si un furnizor de servicii profesionist.
Iar, daca nu veti primi solutia potrivita, utilizarea zilnica a sistemului va fi complicat si va consuma timp pretios.
Beneficiile solutiei CRM nu vor venii peste noapte
Pregatiti-va pentru aceasta realitate, investitia intr-o solutie CRM nu va devenii profitabila peste noapte. Mai degraba, pregatiti-va pentru o scadere a randamentului productivitatii angajatilor pe termen scurt, pentru ca acestia vor fi implicati in procesul de invatare si asimilare a noului sistem implementat. De aceea consideram o idee eficienta introducerea unui instructaj (training) initial inaintea intrarii in productie a noului sistem, precum si repetarea instructajului (training) dupa prima saptamana de utilizare a sistemului.
Instructajul de calitate nu este ieftin dar rezultatele pe termen lung vor fi profitabile.
Inca un motiv pentru care solutia CRM va aduce profitabilitate pe termen lung este faptul ca dupa cateva saptamani de utilizare veti observa ca anumite procese de business se pot imbunatatii si veti face ajustari ale setarilor sistemului. Aceste schimbari, ajustari vor consuma mult timp si resurse la inceput dar pe termen lung va vor ajuta sa livrati servicii si produse la un nivel de excelenta.